مکانات قایق های زیردریایی که می توانستند به صورت پنهان زیر آب بروند و نزدیکی کشتی های دشمن کمین کنند، رهبران نظامی جهان را بسیار جذب خود کرده بود. می گویند اسکندر کبیر از یکی از نمونه های اولیه این زیردریایی ها برای انجام شناسایی زیر آب استفاده کرده است.

یکی از اولین طرح های قایق پارویی زیر آبی توسط  مرد انگلیسی به نام «ویلیام بورن» در سال ۱۵۷۸ کشیده شد اما نهایتا در سال ۱۶۲۰ این طرح ها توسط «کرنلیوس دربل» هلندی شناخته شد. زیردریایی دربل از چوب ساخته شد و با پارو حرکت می کرد و می توانست تا چند ساعت زیر آب بماند. این زیردریایی لوله هایی داشت که هوا را از سطح آب به داخل زیردریایی می آورد تا افراد بتوانند با آن تنفس کنند. وقتی او توانایی های زیردریایی را با غواصی در روخانه تیمز و ماندن زیر آب به مدت سه ساعت نشان داد، هزاران لندنی که برای دیدن اجرای این شاهکار جمع شده بودند، تصور می کردند که همه آن هایی که زیر آب رفته اند هلاک خواهند شد.
 
شاعر و آهنگساز هلندی که شاهد این آزمون بود بعدها نوشت: «این اختراع می تواند در زمان جنگ، حمله و غرق شدن کشتی های دشمن مورد استفاده قرار بگیرند. افراد بسیار دیگری هم از پتانسیل این زیردریایی برای مقاصد جنگی صحبت کردند اما با این حال صد سال طول کشید تا اولین زیردریایی نظامی ساخته شود.
 
در سال ۱۷۱۸ یک نجار روسی به نام «Yefim Nikonov» به پیتر کبیر نوشت که می تواند یک وسیله مخفی بسازد که می تواند زیر آب حرکت کند و همه کشتی های دشمن را با توپ نابود کند. تزار که کنجکاو و علاقمند شده بود نجار را به سنت پترزبورگ دعوت کرد و از او خواست که ساخت و ساز را شروع کند. نجار توانست در سال ۱۷۲۱ ساخت مدل را تمام کند و آن را در حضور پیتر آزمایش کند. پیتر که از نتیجه آزمایش راضی بود به او دستور داد که یک نمونه کامل از این کشتی جنگی مخفی بسازد. زیردریایی با چوب و به شکل یک بشکه ساخته شد و مجهز به لوله آتش بود. فرض می شد این زیردریایی به کشتی دشمن نزدیک می شود، لوله های آتش بیرون از آب قرار می گیرند و کشتی های دشمن را با مخلوط مواد قابل احتراق منفجر می کنند. اولین آزمایش زیردریایی در پاییز ۱۷۲۴ انجام شد و یک فاجعه بود چون زیردریایی غرق شد، به زیر آن ضربه خورد و شکست. نجار به همراه چهار پاروزن داخل آن بودند و این یک معجزه بود که توانستند خودشان را نجات دهند.
اما پیتر حامی خوبی بود و او را تشویق کرد طرحش را بهبود و اصلاح کند. اما نیکونوف همچنان شکست می خورد به خصوص بعد از مرگ حامی اصل خود یعنی پیتر. در بهار ۱۷۲۵ دومین نسخه این زیردریایی هم با شکست مواجه شد و همینطور سومین بار در سال ۱۷۲۷. درنهایت صبر و شکیبایی هیئت مدیره دریایی سلطنتی روسیه به پایان رسید و او را به اتهام سواستفاده از بودجه عمومی به وضعیت یک نجار معمولی نزول کرد و به کارخانه کشتی سازی در رودخانه ولگا برای کار فرستاده شد.
 
اولین استفاده موفقیت آمیز زیردریایی نظامی در یک مبارزه واقعی در جنگ انقلاب آمریکا در سال ۱۷۷۵ رخ داد. زیردریایی به نام «لاکپشت» که توسط مخترع آمریکایی به نام «دیوید بوشنل» طراحی شده بود. لاکپشت یک زیردریایی به شکل تخم مرغ بود که با نیروی دست کار می کرد و یک نفر گنجایش داشت و اولین زیردریایی بود که قادر به فعالیت و حرکت مستقل در زیر آب بود و می توانست با سرعت حداکثر ۴.۸ کیلومتر بر ساعت به صورت عمودی و افقی حرکت کند و هوای کافی برای ۳۰ دقیقه عملیات را داشت.
 
اولین زیردریایی نظامی جهان 
 
اولین زیردریایی نظامی جهان 
 
اولین زیردریایی نظامی جهان 
 
اولین زیردریایی نظامی جهان 
 
اولین زیردریایی نظامی جهان 
 
منبع : برترین ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید