در این مقاله با تغییرات بدن مادر و جنین در هفته بیست و یکم بارداری آشنا می شوید.

 

وضعیت جنین

در هفته ۲۱ بارداری طول دوره حاملگی شما به نصف رسیده است و فرزندتان افزایش وزن قابل توجهی پیدا کرده است. در این هفته کودکتان به راحتی درون رحمتان حرکت میکند. با توجه به افزایش وزنی که در هفته۲۱حاملگی دارد حرکاتش بیشتر احساس میشود که در بعضی موارد عجیب به نظر میرسد. پیش از این کبد و طحال جنین مسئولیت تولید سلول‌های خونی را داشتند، اما با رشد فضای بین مغز استخوانی وظیفه را این عضو برعهده می‌گیرد تا سلول‌های خونی را تولید کند. ابروها و پلکهای او کامل شده اند. و مسلما شما حرکتهای او را احساس می کنید. کودک شما به برنامه روزانه و کارهایی که ممکن است داشته باشید توجه نمی کند؛ پس اگر هنگامی که در شب آماده خوابیدن می شوید او تکان خوردن را آغاز کرد، تعجب نکنید. اگر شما یک دختر در شکم خود داشته باشید واژن او کاملا شکل گرفته است هرچند رشد این اندام تا زمان تولد او ادامه خواهد یافت.

 

وضعیت مادر

ممکن است این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که آیا ورزش کردن در زمان بارداری بی خطر است یا خیر؟ در حقیقت ورزش کردن بهترین روش برای حفظ تناسب اندام در زمان بارداری است. همچنین به شما کمک می کند که از یک سری عوارض بارداری از جمله واریس رگ های پا٬ اضافه وزن بیش از حد٬ و کمر درد را به حداقل برسانید. ولی به این نکته هم توجه داشته باشید که دوران بارداری زمان مناسبی برای انجام ورزش های سنگین نیست زیرا که رباط هایی که مفاصل شما را نگه داشته اند در زمان بارداری کمی شل می شوند و بدن شما آسیب پذیر تر از قبل است. ورزش های ملایم مانند یوگا٬ شنا کردن و پیاده روی بهترین ورزش هایی هستند که توسط متخصصان توصیه می شوند. درباره انجام سایر ورزش ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.  اکنون شما مستعد ابتلا به واریس هستید؛ خصوصا اگر مادر شما هم به این عارضه مبتلا باشد. این عارضه به این علت ایجاد می شود که حاملگی فشار بیشتری بر سیاهرگهای پاهای شما وارد می کند؛ حجم خون در بدن شما افزایش یافته و رحم شما فشار بیشتری بر سیاهرگ بزرگ تحتانی (که خون را از اندامهای پائینی بدن شما به قلب باز می گرداند) وارد می کند. از سوی دیگر افزایش هورمون پروژسترون موجب می شود که دیواره سیاهرگهای شما شل شوند؛ لذا با رشد جنین و رحم، سیاهرگها بزرگ و بزرگتر می شوند. مشکل سیاهرگهای واریسی در هر حاملگی شدیدتر می شود و هرچند احتمال ایجاد این عارضه در سیاهرگهای پا بسیار بیشتر است اما ممکن است در قسمتهای دیگر مانند فرج نیز ظاهر شوند. در صورتی که پاهای شما درد می کنند هر روز صبح جورابهای مخصوص حاملگی را بپوشید. یک پیاده روی سریع در طول روز نیز می تواند با افزایش سرعت گردش خون به شما کمک کند. همچنین می توانید به پهلوی چپ دراز بکشید و یک بالش زیر پاهای خود قرار دهید تا پاها بالاتر از سطح زمین قرار گیرند.

 

شکل ظاهری شما در این هفته

 

علائم طبیعی در هفته۲۱ بارداری

تورم پاها در هفته۲۱ بارداری: تورم پاها در طول بارداری به دلیل مایع اضافی بدن، فشار رحم در حال رشد و ایستادن‌ها طولانی ایجاد شود

برای اینکه بتوانید با مشکلات تورم پا بجنگید بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

* درطول روز از ایستادن‌های طولانی مدت اجتناب کنید.

* حرکات کششی را در زمان نشستن فراموش نکنید.

* هنگام نشستن پاها را روی هم نیندازید.

* در معرض هوای گرم قرار نگیرید و خودتان را در هوای خنک و مرطوب قرار دهید.

* از کمپرس آب سرد روی بخش‌هایی که ورم کرده استفاده کنید.

 

مراقبت های بارداری

شما با جنین در حال رشدی که در شکم خود دارید، باید بر تغذیه سالم و ورزش مداوم تمرکز کنید تا بتوانید دشواری این روزها را آسان‌تر پشت سر بگذارید. بهتر است قبل از شروع حرکات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. شما همچنین می‌توانید در کلاسهای آمادگی زایمان ثبت نام کنید. احتمالا پزشک شما می‌تواند در معرفی این کلاسها به شما کمک کند.

  • معمولا والدین در ماه‌های ۶ تا ۷ بارداری خود در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.
  • این کلاسها معمولا ۶ تا ۸ هفته به طول می‌انجامد.
  • کارشناسان در این کلاس‌ها اطلاعات مفیدی را درباره زایمان و تکنیک‌های نفس کشیدن در اختیارتان قرار خواهند داد.

 

برای اینکه بتوانید با مشکلات تورم پا بجنگید بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • درطول روز از ایستادن‌های طولانی مدت اجتناب کنید.
  • حرکات کششی را در زمان نشستن فراموش نکنید.
  • هنگام نشستن پاها را روی هم نیندازید.
  • در معرض هوای گرم قرار نگیرید و خودتان را در هوای خنک و مرطوب قرار دهید.
  • از کمپرس آب سرد روی بخش‌هایی که ورم کرده استفاده کنید.

 

تغذیه

  • از آنجا که کودک شما در حال تولید سلول‌های قرمز خونی است، در هفته ۲۱ بارداری مصرف ۲۷ میلی گرم آهن در روز برای شما واجب است و شما را از ابتلا به کم خونی نجات می‌دهد.
  • چربی یکی از مهمترین مواد برای رشد مغز سیستم عصبی است. حال زمان مناسبی برای اجتناب از خوردن رژیم غذایی بدو چربی نیست. آواکادو منبع خوبی است. روغن زیتون داخل سالاد و پنیر نیز مواد خوبی هستند
  • کلسیم نیز یکی دیگر از مواد مغذی برای دوران بارداری است. شیر و ماست منبع خوبی خستند اما در مصرف بستنی و پنیر احتیاط کنید. بستنی‌هایی را انتخاب کنید که شکر کمتری دارد و و شکلات کمتری در آن استفاده شده است.
  • آب میوه (به اضافه مقدار زیادی آب) منبع خوبی از فولات است. زمانی که تشنه از خواب بیدار می‌شوید، یک لیوان آب به همراه مقدار آب میوه می‌تواند انرژی شما را افزایش و به شما احساسا بهتری دهد. از آب میوه‌های ۱۰۰% طبیعی و بدون شکر مصرف کنید.

 

رشد نی نی خود را در هفته بیست و یکم بارداری مشاهده نمایید.

لب های نی نی شما واضح تر می شوند.

 

ابروهای نی نی شما رشد خود را آغاز می کنند.

 

نی نی شما در هفته بیست و یکم

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید