کودک شما مرتبا در حال تطبیق دادن خود برای زندگی در رحم است. اکنون سایز کودک شما چیزی در حدود ۱.۲ سانتی متر است. در این مقاله با تغییرات بدن مادر و جنین در هفته هفتم بارداری آشنا می شوید. 

 

وضعیت جنین

کودک شما در هفته هفتم  در حال رشد سریع اندام های خود میباشد.هنوز جنسیت قابل تشخیص نیست. در هفته هفتم بارداری بند ناف شکل می گیرد. در طول حاملگی بند ناف ارتباط کودک شما را با بدنتان فراهم می کند و اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز جنین را به او می رساند. همچنین مواد زائد را از بدن کودک شما دفع می کند. در این هفته دستگاه گوارش و تنفس کودک شما به تکامل ادامه می دهند.  شما بی صبرانه منتظرید که صورت کودک خود را در لحظه تولد ببینید ولی تا آن زمان راه زیادی مانده است! ولی جالب است بدانید که صورت کودک شما در حال شکل گیری است. دهان٬ سوراخ های بینی٬ گوش ها و چشم ها اعضایی از چهره کودک شما هستند که در این هفته بیش از پیش مشخص می شوند.

در سر او که خیلی بزرگتر از بدن او است، هر دو نیمکره مغز در حال رشد هستند. دندانها و فضای داخلی دهان او در حال شکل گیری است و گوشهای او نیز به رشد خود ادامه می دهند. پلکهای کودک، چشمهایش را (که اکنون کمی رنگی هستند) می پوشانند، و نوک بینی او آرام آرام خود را نشان می دهد! ضخامت پوست او به نازکی یک برگه کاغذ است و رگهای او را به وضوح می توان دید.  برجستگی‌های دست و پا که در هفته ششم جوانه‌زده بودند حالا بیشتر رشد کرده‌اند و قسمت‌های مختلف دست و پا در حالی شکل‌گیری است. دست او از مچ تا انگشتان به هم چسبیده تا در هفته‌های آینده از هم جدا شود.کبد کودک شما هم مشغول تولید گلبولهای قرمز خون است . کودک شما هنوز یک دم کوچک دارد (که در واقع استخوان دنبالچه است) و در هفته های بعدی از بین خواهد رفت. اما این دم، تنها قسمتی است که با رشد کودک شما، کوچکتر می شود. شما هنوز هم نمی توانید حرکت کردن کودک را حس کنید.

 

وضعیت مادر

رحم شما به تدریج در حال بزرگ‌تر شدن است اکثر زنان چیزی را در رحم خود احساس میکنند ولی نمیتوانند توصیف کنند از کلماتی مانند سنگین، سفت، ضخیم استفاده میکنند . ممکن است شما دردهای خفیف یا شدیدی را در شکم خود احساس کنید که این تغییرات ناشی از همان رشد تدریجی رحم است.             

حالت تهوع‌هایی که از چند هفته پیش شروع شده همچنان ادامه دارد و تا هفته ۱۴ بارداری هم با شماست. البته ممکن است این زمان بیشتر طول بکشد.این حالتهای تهوع تا حدودی به علت وجود هورمونهای دوران حاملگی در بدن شما ایجاد می شوند. یک بسته بیسکویت را در کنار تخت خواب خود بگذارید و قبل از بیرون آمدن از بستر، چند تا از آنها را بخورید تا از بروز حالت تهوع جلوگیری کنید. در صورتی که شما به این مشکل دچار نشده اید، نگران نباشید؛ شما از معدود خانمهای خوش شانس هستید! گرمای شدید و احساس گرگرفتن شما را در این هفته آزار خواهد داد، سعی کنید لباس‌های کمتری بپوشید.                                                                                            

احتمالاً با خوردن هر وعده غذایی احساس می‌کنید که کوهی از غذاخورده‌اید این طبیعی است چرا که هضم غذا روند کندتری پیدا می‌کند. با کندتر شدن این روند بدن مواد غذایی مفیدتر را می‌گیرد و این غذای مفید هم به رویان می‌رسد. یبوست این هفته مچ شما را خواهد گرفت و مسلماً علاوه بر اینکه مجبورید تهوع‌های صبحگاهی را تحمل کنید، یبوست را نیز باید کنارش قرار دهید.

یبوست به دلیل وجود هورمون پروژسترون عملکرد روده‌های شما را مختل می‌کند. البته ممکن است که بانوان باردار هر کدام این علائم را در هفته‌های مختلف تجربه کنند. همه این اتفاقات روند طبیعی بارداری است و مشکل چندانی محسوب نمی‌شود.

 

علائم طبیعی و مراقب ها درهفته هفتم بارداری

۱٫ تهوع: دنبال یک راه حل می‌گردید که تهوع صبحگاهی خود را برطرف کنید ما به شما چند روش را آموزش می‌دهیم:
  * حداقل ۸ ساعت در طول شب بخوابید و هر زمان که خسته شدید استراحت کنید. هر زمان بدنتان به دلیل خستگی ضعیف شود تسلیم حالت تهوع می‌شود.
  * ویتامین‌های دوران بارداری را همراه غذا و مقدار زیادی آب بخورید. مواد مغذی موجود در ویتامین‌ها ممکن است سیستم دستگاه گوارش را به هم ریخته و حالت تهوع را بدتر کند. اگر با وجود خوردن ویتامین‌ها به همراه غدا، هنوزهم معده‌یتان اذیت می‌شود از دکترتان بخواهید ویتامینی حاوی مواد مغذی کمتری برای شما تجویز کند.
  * هر زمان بر محیط خود کنترل داشتید عواملی که باعث حالت تهوع می‌شوند را رفع کنید. از عطر، شمع و پاک کننده‌های خانگی که باعث تهوع می‌شوند اجتناب کنید. دیگر عوامل محیطی که ممکن است نیاز به تنظیم شدن داشته باشند عبارتند از درجه حرارت اتاق، نور و کیفیت هوا.
۲٫ یبوست: انواع سالادها و سبزیجات را جزء اصلی برنامه غذایی خود کنید. تغذیه مناسب باعث برطرف شدن عارضه‌هایی همچون نفخ و یبوست خواهد شد که در دوران بارداری شایع هستند. برگ‌های سبز گیاهان و سبزیجات خوردنی باعث ایجاد تعادل در بدن شما می شوند؛ به علاوه می توانید از زردآلو، کشمش و غذاهای سبوس‌دار نیز استفاده کنید.
۳٫ بی خوابی: برای درمان این عارضه نکات زیر را مد نظر قرار میدهیم:
  * در طول روز ورزش کنید نه به هنگام خواب
  * ازنوشیدن  نوشیدنی های کافئین دار در بعد از ظهر بپرهیزید
  * قبل از خواب غذا نخورید
  * قبل از خواب شیر گرم بنوشید
  * قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید
  * قبل از خوابیدن مطالعه کنید

 

تغذیه

  • مصرف آهن خود را از طریق مواد غذایی افزایش دهید و خوردن مولتی ویتامین‌های بارداری خود را پس از مشورت با پزشک، آغاز کنید.
  • تغذیه بین هفته‌های ۵ تا ۸ بارداری، نقش مهمی را در رشد سیستم عصبی، گوارشی، تنفسی، گردش خون و سیستم تولید مثل ایفا می‌کند. در این هفته مصرف این مواد غذایی را در اولویت برنامه خود قرار دهید.
  • مصرف آهنی که از مواد غذایی به دست می‌آید و ویتامین‌های بارداری بسیار اهمیت دارد. افزایش حجم خون در طول بارداری و نیازهای جنین در حال رشد، مادر را در معرض خطر ابتلا به فقر آهن و کم خونی قرار می‌دهد. آهنی که در مواد غذایی قابل دسترس است، هِم نام دارد که در گوشت‌ گاو، خوک و مرغ یافت می‌شود. مواد غذایی سرشار از آهن شامل سبزیجات برگ سبز، لوبیا و نخود به همراه مواد سرشار از ویتامین سی مانند گوجه فرنگی و پرتقال را به رژیم غذایی خود راه دهید تا در جذب آهن به شما کمک کند. مولتی ویتامین‌های بارداری نیز منبع دیگری از آهن هستند.
  • میزان آهنی که در طول بارداری به شما پیشنهاد می‌شود حدود ۲۷ میلی گرم است که در بیشتر مولتی ویتامین‌های بارداری یافت می‌شود.
  • از مصرف مولتی ویتامین‌های بارداری غافل نشوید. این مواد منبعی از آهن، فولیک اسید و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. البته این نکته را به خاطر بسپارید که مولتی ویتامین‌‌ها هیچ گاه جایگزین غذایی خوبی نیستند.

 

نی نی شما در هفته هفتم بارداری به این شکل می باشد.

اینجا را نگاه کنید نی نی شما انگار دم دارد، بله این دنباله استخوان دنبالچه او می باشد که با رشد جنین از بین میرود.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید