خورش گل‌ کلم با اسفناج

مواد لازم

  • گل کلم ۵ لیوان
  • سیب زمینی متوسط ۳ عدد
  • اسفناج پاک شده و خرد شده ۱ کیلوگرم
  • هویج متوسط ۲ عدد
  • زنجبیل پوره شده نصف قاشق مرباخوری
  • سیر ریز خرد شده ۳ حبه
  • سس خردل (موستارد) ۲ قاشق چایخوری
  • پنیر کورد ۶۰ گرم
  • ماست ساده‌ی کم‌چرب ۱/۳ لیوان
  • آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ۱/۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه
علی‌رغم بررسیهای علمی زیادی که روی مضرات پروتئینها و چربیهای حیوانی و فواید تغذیه گیاهی صورت گرفته، به نظر می‌رسد به دو دلیل، تغذیه گیاهی جایگاه مناسب خود را در فرهنگ غذایی کشورمان بدست نیاورده است:
۱ـ اینکه فکر کنید طعم غذا به خوشمزگی غذاهای گوشتی نیست.
۲ـ اینکه دچار کمبود مواد پروتئینی شوید. ولی خوشبختانه در هر دو مورد اقدامات دقیقی صورت گرفته است. در مورد اول، با استفاده از ادویه‌های مختلف، پنیرکورد، سویا، قارچهای خاص که طعم گوشت می‌دهد و با یادگیری روش مناسب آماده کردن سویا برای گرفتن بوی آن می‌توان طعم غذا را تغییر داد و آن را خوشمزه کرد و با استفاده از لبنیات می‌توان انواع مواد مغذی را به بدن رساند.
تحقیقات علمی نشان می‌دهد که تغذیه گیاهی هیچ کمبود پروتئینی برای انسان پیش نمی‌آورد، چرا که تمام اسیدآمینه‌های ضروری را می‌توان از غلات، حبوبات و لبنیات بدست آورددر یک ماهی تابه بزرگ، روغن زیتون را گرم می کنیم و زنجبیل و سیر را به آن اضافه می نماییم و هم می زنیم تا کمی نرم شوند. گل کلم گل شده و سیب زمینی پوست کنده و هویج را که به شکل مکعبی خرد کرده ایم به آن اضافه می کنیم و به مدت ۵ دقیقه تفت می دهیم سپس آب سبزیجات و خردل را می جوشانیم و به مواد دیگر می افزاییم و در ظرف را می گذاریم تا کمی نرم شوند. اسفناج را شسته و خرد می کنیم و با پنیر و نمک به سبزیجات اضافه می کنیم تا حدود ۵ دقیقه روی حرارت بماند. در ظرفی ماست و آرد را مخلوط می کنیم و داخل سبزیجات می ریزیم و حدود ۲ الی ۳ دقیقه هم می زنیم تا کمی غلیظ شود. اکنون خورش جا افتاده و آماده سرو است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید