آب به عنوان مايع حيات شناخته مي شود. آب بخش قابل توجهي از بدن انسان را نيز تشکيل مي دهد و از اين رو، ماده اي کليدي براي ما محسوب مي شود. نوشيدن آب بدن انسان را هيدارته نگه مي دارد، از پرخوري جلوگيري مي کند، و مي تواند حتي به سوزاندن کالري هاي اضافي کمک کند.
در اين مواقع از نوشيدن آب پرهيز کنيد!

اما همانند بسياري از سالم‌ترين عادات شما، ميزان بيشتر همواره بهتر نيست، حتي زماني که موضوع آب مطرح مي شود. باور کنيد يا خير، برخي مواقع بايد از نوشيدن بيش از اندازه آب پرهيز کنيد.

هنگامي که مقدار زيادي آب نوشيده ايد
شرايطي بسيار نادر محسوب مي شود، اما امکان دارد نوشيدن مقدار بسيار زياد آب سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهد. نوشيدن بيش از اندازه آب تعادل طبيعي نمک در بدن را بر هم مي زند و ممکن است با سطوح بيش از اندازه پايين سديم مواجه شويد، که اين شرايط به نام هيپوناترمي شناخته مي شود. به عنوان مثال، ورزشکاران استقامتي طي يک مسابقه دو ماراتن يا پس از آن به نوشيدن بيش از اندازه آب تمايل دارند که اين شرايط مي تواند به شکل گيري تهوع، استفراغ، تشنج، و حتي مرگ منجر شود.
هيپوناترمي مي تواند به دليل مشکلاتي در کبد، کليه، قلب يا غده هيپوفيز و همچنين مصرف داروهاي خاص مانند ادرارآوردها، ضد افسردگي ها، و ضد دردها نيز شکل بگيرد.

هنگامي که ادرار شفاف است
براي اين که بدانيد نوشيدن چه ميزان آب در طول روز براي شما کافي است مي توانيد قانون هشت ليوان آب در روز را فراموش کرده و به رنگ ادرار خود توجه داشته باشيد. اگر رنگ ادرار شما ليمونادي روشن است به وضعيت هيدراتاسيون مطلوب رسيده ايد. اگر رنگ ادرار شما شفاف است، احتمالا بهتر است مصرف آب خود را کاهش دهيد. رنگ زرد تيره نيز مي تواند نشانه اي از اين باشد که بدن شما به آب بيشتري نياز دارد.

هنگامي که يک وعده غذايي سنگين مصرف کرده ايد
نوشيدن يک ليوان آب پيش از يک وعده غذايي و يا هنگامي که هوس هاي غذايي به سراغ شما مي آيند يکي از ساده‌ترين روش هايي است که مي توان براي کاهش کالري مصرفي مد نظر قرار داد، زيرا مايع مقداري از فضاي معده را اشغال مي کند و به طور طبيعي غذاي کمتري مصرف مي کنيد. اما نوشيدن بيش از اندازه آب پيش يا حين خوردن يک وعده غذايي سنگين مي تواند به شکل گيري ناراحتي در بدن منجر شود.

هنگامي که در حال انجام تمرين ورزشي فوق شديد براي يک دوره زماني طولاني هستيد
ما الکتروليت هايي مانند پتاسيم و سديم را به واسطه تعريق از دست مي دهيم. اگر ميزان تعريق شما زياد است، نيازمند جايگزيني اين مواد مغذي حياتي هستيد که در آب خالي يافت نمي شوند. به جاي استفاده از نوشيدني هاي ورزشي شيرين، شما مي توانيد از آب نارگيل استفاده کنيد که به طور طبيعي از محتواي پتاسيم، منيزيم، سديم، و ويتامين C بالا بهره مي برد، در شرايطي که کالري پاييني دارد و از فيبر بيشتري نيز سود مي برد.

هنگامي که از آب هاي طعم‌دار استفاده مي کنيد
با وجود آب هاي بطري شده که در طعم هاي مختلف عرضه مي شوند، شايد بسياري از ما تمايلي به مصرف آب خالي نداشته باشيم. اما آب هاي طعم‌دار اغلب به شيرين کننده هاي فاقد کالري براي طعم‌دار کردن آب خالي متکي هستند. از آنجايي که اين شيرين کننده ها با افزايش گرسنگي و حتي افزايش وزن در برخي مطالعات پيوند خورده اند، آب هاي طعم‌دار ممکن است بيش از آن که مفيد باشند، موجب ضرر شوند. به جاي استفاده از آنها مي توانيد طعم مورد علاقه خود را با اضافه کردن ليمو، خيار، هندوانه، توت ها يا حتي گياهان دارويي مانند نعناع به آب اضافه کنيد.

 
منبع : زیست نیوز