قرمه ماستی

مواد لازم

  • پیاز ۲ عدد
  • روغن به مقدار لازم
  • گوشت گوسفند بدون استخوان ۵۰۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده (مخلوط گوسفند و گوساله) ۲۰۰ گرم
  • نان به مقدار دلخواه
  • تره ۲۰۰ گرم
  • ماست چکیده به مقدار لازم
  • نعنا خشک ۱/۲ قاشق مرباخوری
  • پاپریکا ۱ قاشق مرباخوری
  • فلفل ۱/۲ قاشق مرباخوری
  • نمک به مقدار لازم
  • شوید تازه ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه
پیاز را نگینی خرد کرده و همراه با کمی روغن سرخ کنید. گوشت گوسفند را فندقی (قیمه ای) خرد کنید و همراه با گوشت چرخک رده به پیاز اضافه و سرخ کنید. پاپریکا و فلفل را با یک دوم لیوان آب اضافه کنید. در ظرف را ببندید و بعد از نیم ساعت نمک و یک دوم لیوان آب دیگر اضافه کنید تا گوشت کاملاً بپزد و به روغن بیافتد. نان را هم به شکل دلخواه برش زده و در روغن سرخ کنید. تره و شوید را در کمی روغن تفت دهید. ابتدا نان را در ظرف بچینید و روی آن ماست چکیده ریخته و روی آن قرمه و تره را بریزید و با فلفل و نعنا تزیین کنید.

نکته:
۱ـ  این دستور۱۷۰ گرم کربوهیدرات، ۱۰۰ گرم پروتئین، ۱۲۵ گرم چربی و ۲۲۰۵ کیلوکالری انرژی دارد.
۲ـ  گوشت چرخ کرده را میتوانید حذف کنید و به همان مقدار گوشت قیمه ای اضافه کنید.
۳ـ  به جای گوشت چرخ کرده از سویا نیز میتوانید استفاده کنید.
۴ـ  از مواد قورمه و تره این غذا میتوانید با نان ساندویچی ساندویچ تهیه کنید.
۵ـ  خوردن ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلی لیتر ماست در روز، حداقل نیاز روزانه بدن را برای پروتئین حیوانی تأمین میکند، یک لیوان ماست حدود ۴۵۰ میلی گرم کلسیم داشته و ارزش آن از نظر پروتئین با شیر یکسان است.
۶ـ  ماست به خوبی قابل هضم و جذب بوده و در پیشگیری از پوکی استخوان و سرطان موثر است. همچنین باعث کاهش کلسترول خون میشود و مصرف آن برای همه ی گروههای سنی توصیه شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید