همه چیز در مورد روغن ترمز

همه چیز در مورد روغن ترمز

روغن ترمز یا مایع ترمز، سیالی است که وظیفه انتقال فشار هیدرولیکی از پمپ ترمز به سیلندر ترمز را بر عهده دارد که در نهایت موجب فشار لنت ترمز بر دیسک یا کاسه ترمز میشود.

این مایع بدلیل خصلت عملکرد خود باید دارای حداقل تراکم پذیری باشد. همچنین این مایع باید نسبت به حباب هوا حساس بوده و اجازه تشکیل حباب را ندهد. تبخیر روغن ترمز باید بسیار ناچیز باشد و با قطعات فلزی و پلاستیکی که با آنها در تماس است سازگاری داشته باشد.

این مایع، ترکیبی مصنوعی است که قسمت اعظم آن از ترکیبات پلی گلیکول اتری تشکیل شده‌است. روغنهای ترمز نسبت به رطوبت حساس بوده و با جذب رطوبت نقطه جوش آنها پائین می‌آید و خاصیت خود را از دست می‌دهند.

نقطه جوش معمول این روغن‌ها بیش از ۱۸۵ درجه سانتیگراد است. این روغن‌ها در ایران در دو استاندارد دات ۳ و دات ۴ (زرد و آبی) تولید و مصرف می‌شوند.
 
 
همه چیز درباره روغن ترمز

سرعت تولید خودرو و تکنولوژی و افزایش توان و سرعت خودروها نیاز یک سیستم ترمز مناسب و با عملکردی دقیق برای افزایش ایمنی خودروها لازم است،فروش خودرو، یکی از پارامترهای بسیار مهم در عملکرد مناسب و بموقع ترمز خودرو روغن ترمز می باشد .

روغن ترمز سیالی است که وظیفه انتقال فشار از پمپ ترمز به بوستر و لنت ترمز را بر عهده دارد. این مایع بدلیل خصلت عملکرد خود باید دارای حداقل تراکم پذیری باشد. همچنین این مایع باید نسبت به حباب هوا حساس بوده و اجازه تشکیل حباب را ندهد. تبخیر روغن ترمز باید بسیار ناچیز باشد و با قطعات فلزی و پلاستیکی که با آنها در تماس است سازگاری داشته باشد .

این مایع، ترکیبی مصنوعی است که قسمت اعظم آن از ترکیبات پلی گلیکول اتری تشکیل شده‌است. روغنهای ترمز نسبت به رطوبت حساس بوده و با جذب رطوبت نقطه جوش آنها پائین می‌آید و خاصیت خود را از دست می‌دهند. نقطه جوش معمول این روغن‌ها بیش از ۱۸۵ درجه سانتیگراد است.

وجود آب یا رطوبت باعث کاهش نقطه جوش روغن ترمز می شود و در ترمز زدن های متوالی بدلیل اصطکاک بین لنت و دیسک یا کاسه چرخ گرمای زیادی تولید می شود و در نهایت با انتقال آن به روغن ترمز نیروی وارده به پیستونهای چرخ جهت ترمز گرفتن کاهش خواهد یافت.

روغن ترمز بسته به سطح استاندارد نوع کیفیت و توصیه خودرو ساز به DOT3 و یا DOT4 تقسیم بندی می شوند که یکی از توصیه های مهم جهت استفاده نوع خاصی از روغن ترمز نقطه جوش آن است در صورت استفاده از روغن ترمز نامناسب اجزای لاستیکی و قطعات فلزی و مدار ترمز بسرعت فرسوده شده و عملکرد آن قابل اطمینان نمی باشد.

روغن ترمز یکی از رکن های رانندگی ایمن است که متاسفانه مورد توجه قرار نمی گیرد، .همواره سطح روغن ترمز را در مخزن مربوطه چک کنید سطح روغن ترمز همیشه بایستی تا علامت Maximum پر باشد تا از از وارد شدن هوا به مدار ترمز جلوگیری شود. لازم به ذکر است که حجم روغن ترمز تنها عامل اصلی نیست کیفیت روغن ترمز و همچنین خاصیت آن نیز بسیار مهم است از عواملی که بر روی روغن ترمز تاثیر مخربی دارد رطوبت می باشد.

دوره زمانی تعویض روغن ترمز

به گفته کارشناسان و سازندگان خودرو در صورت زندگی و تردد خودروی شما در آب و هوایی مانند شهر تهران،روغن ترمز خودرو می بایست هر دو سال یک بار یا با طی هر ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر اقدام تعویض گردد و در صورت تردد زندگی در مناطق شرجی و مرطوب مانند شهرهای شمالی، ضروریست روغن ترمز خودرو هر سال یکبار و یا هر ۲۰تا ۲۵ هزار کیلومتر تعویض شود.
دلیل آنها هم بر این اساس است که روغن ترمز با پایه گلیکول در طی کارکردش، آلودگی ها و رطوبت سیستم را در خود جذب می‌کند. مایع، رطوبت را از بین درزهای میان لوله های پلاستیکی جذب می‌کند، به خصوص نشتی های گذشته و جاهایی که ممکن است از قبل در معرض هوا قرار گرفته باشند نیز، بسیار مهم است؛ از طرفی مشکل نشتی به طور واضحی در آب و هوای مرطوب تشدید خواهد شد. پس از گذشت یک سال از سرویس، روغن ترمز به طور متوسط دارای ۲ درصد آب می‌شود و پس از گذشت ۱۸ ماه سطح نشان دهنده می‌تواند تا سه درصد افزایش پیدا کند و پس از چند سال از آخرین سرویس، بعید نسیت که ۷ تا ۸ درصد از مایع شما آب باشد.

 

انواع روغن ترمز ها :
 
Dot3= رنگ رزد
 
DOT 3 : این نوع مایع ترمز از الکل و اتر ساخته می شود و به شدت جذب کننده رطوبت است. حتی رطوبت از لای درزها و واشرهای سیستم بسته ترمز وارد مایع می شود.

در سال اولی که از عمر مایع ترمز در خودرو می گذرد، ۲در صد حجم مایع ترمز، رطوبت به آن اضافه می شود و در صد رطوبت در سال دوم خطرناک می شود و مایع باید عوض شود.

دمای جوش DOT 3 در حالت بدون رطوبت حدود ۲۰۵ درجه سانتیگراد و با بودن در معرض رطوبت حدود ۱۴۰ درجه سانتیگراد است.
 

Dot4 = آبی

 می تواند جایگزینی باشد برای DOT3، در خودروهایی که از DOT3 استفاده می کنند. ترکیبات شیمیایی DOT4 مشابه به DOT3 است؛ با این تفاوت که به DOT4 موادی اضافه شده است که مقاومت مایع ترمز را در برابر اسیدهای تشکیل شده در اثر رطوبت، افزایش می دهد.

قیمت DOT4  دو برایر DOT3 است و در برخی موارد با تایید کتابچه خودرو، این دو نوع مایع می توانند به هم اضافه و با هم قاطی شوند. DOT4 هم مانندDOT3  باید پس از ۲ سال استفاده یا پیمودن ۴۸۰۰۰ کیلومتر تعویض شود. دمای جوش DOT4 حدود ۲۳۰ درجه سانتیگراد و با بودن در معرض رطوبت حدود ۱۵۵ درجه سانتیگراد است.

خودروهای که در شهر های که دارای رطوبت زیادی هستند مثل شمال , مازندارن که دارای رطوبت زیاد تری هستند باید روغن ترمز زودتری تعویض گردد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید