چطور از فشار خون بالا فرار کنید؟

فشار خون عارضه ای است که تقریبا از هر سه فرد بزرگسال، یک تن به آن مبتلاست و عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، سکته مغزی و اختلالات چشمی محسوب می شود.
 فشار خون عارضه ای است که تقریبا از هر سه فرد بزرگسال، یک تن به آن مبتلاست و عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، سکته مغزی و اختلالات چشمی محسوب می شود.
فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود. کنترل فشار خون فرآینده پیچیده ای نیست و به راحتی می توان با اجتناب از مواد غذایی و عوامل تحریک کننده بر آن چیره شد.
 
خوراکی‌هایی که باید محدود کنید
 
-غذاهای کنسروی، آماده و فرآوری شده
 
این غذاها حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای نمک، مواد نگهدارنده و ادویه هستند و سبب افزیش فشار خون می شوند. نمک این غذاها بیش از حد مجاز است.
 
-انواع شیرینی و کیک
 
کیک و شیرینی منبع شکر و چربی های اشباع است که علاوه بر افزایش وزن، یکی از مهمترین دلایل افزایش فشار خون محسوب می شود.
 
-رب و سس گوجه فرنگی کنسرو شده
 
رب و سس گوجه فرنگی کنسروشده حاوی مقادیر بالای نمک است و استفاده از آن برای بیماران مبتلا به فشار خون به هیچ وجه توصیه نمی شود.
 
-مشروبات الکلی
 
مشروبات الکلی یکی از مهمترین دلایل افزایش فشار خون و صدمه به سیستم قلب و عروق است.
 
-لبنیات پرچرب
 
-غذاهای چرب
 
-شور و ترشی های پرنمک
 
-گوشت قرمز
 
راهکارهای کاهش فشار خون
 
-میزان نمک در وعده های غذایی را کاهش دهید
 
-وزن خود را کاهش دهید. 
 
– به طور مرتب ورزش کنید. 
 
– از مواد معدنی مفید مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم بیشتر استفاده کنید.
 
سیب زمینی، موز، سبزیجات سبز پر رنگ، بادام، گوجه فرنگی، انواع کلم و قارچ حاوی این مواد معدنی مفید هستند.
 
-از مصرف دخانیات اجتناب کنید.
 
-در معرض دود سیگار قرار نگیرید. 
 
-از استرس و تنش دوری کنید. 
 
-روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید. 
 
-فشار خون خود را به صورت روزانه بررسی کنید. 
 
-مصرف کافئین را به حداقل کاهش دهید. 
 
-از غذاهای گیاهی استفاده کنید. 
 
-شکلات تیره و کم شیرین بخورید. 
 
-خواب کافی داشته باشد.

منبع: ایرنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید