هوس‌های غذایی

هوس‌های غذایی که نشان دهنده بیماری است

 برخی از هوس‌های غذایی وجود دارند که واقعا نشان دهنده مشکلات سلامتی هستند. در اینجا در مورد ۵ هوسی که باید مراقبشان باشید، صحبت می‌کنیم.

آب

می‌تواند دیابت باشد.

تشنگی مفرط، یکی از اولین علائم دیابت است ــ اما منظورمان فقط هوس کردن آب پس از پایان تمرین‌تان نیست. این تشنگی، بسیار قابل توجه‌تر است و معمولا با دفع ادرار بیش از حد همراه است. اگر دیابت داشته باشید، قند اضافی در خون‌تان جمع می‌شود و کلیه‌های شما برای تصفیه کردن و جذب آن قند باید سخت‌تر کار کنند. اما گاهی اوقات نمی‌توانند به این کار سخت ادامه دهند، بنابراین قند اضافی به داخل ادرار تغییر مسیر می‌دهد. این به معنای تکرر ادرار است که به نوبه خود، شما را تشنه می‌کند.

نمک

می‌تواند بیماری آدیسون باشد.

دلیل آنکه هوس نمک می‌کنیم، این نیست که به نمک بیشتری نیاز داریم ــ در واقع، اکثر آمریکایی‌ها، نمک اضافی از رژیم غذایی‌شان دریافت می‌کنند (تنها استثنا؟ ورزشکاران استقامتی که می‌توانند با عرق کردن زیاد، نمک بیش از حد از دست دهند). برای بقیه ما، هوس‌های شدید نمک می‌تواند به بیماری آدیسون ــ که در آن غدد آدرنال (غددی که بالای کلیه‌ها قرار گرفته‌اند) هورمون‌های کافی تولید نمی‌کنند ــ اشاره داشته باشد. این هورمون‌ها مهم هستند و شامل کورتیزول ــ که به بدن کمک می‌کند به استرس پاسخ دهد ــ و آلدوسترون ــ که فشار خون را متعادل نگه می‌دارد ــ می‌باشند. بیماری آدیسون در صورت عدم درمان می‌تواند بطرز خطرناکی باعث افت فشار خون شود. بنابراین اگر بتازگی، دائما هوس غذاهای شور می‌کنید ــ بخصوص اگر هر یک از علائم دیگر بیماری آدیسون را دارید ــ به پزشک مراجعه کنید.

یخ

می‌تواند کمبود آهن باشد.

هوس کردن چیزهایی با ارزش تغذیه صفر ــ مثل یخ، کاغذ، خاک رس ،خاک ــ عارضه‌ای است که به پیکا (هرزه خواری) معروف است. اگرچه این هوس‌ها توسط دانشمندان بخوبی درک نمی‌شوند، اما برخی مطالعات ،آن‌ها را با ذخیره ناکافی آهن در بدن مرتبط می‌دانند. یک مقاله جدید در Medical Hypotheses نشان می‌دهد که جویدن یخ، جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد و با رخوت ناشی از کمبود آهن مقابله می‌کند.

شکلات

می‌تواند کمبود منیزیم یا ویتامین B باشد.

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که چرا ما هوس شکلات می‌کنیم (چون خوشمزه است؟). اما ممکن است یکی از دلایل، این باشد که شما دچار کمبود منیزیم هستید ــ یک ماده معدنی که تقریبا مسئول هر بافت و عملکرد فیزیکی در بدن شماست. البته شکلات، تنها منبع خوب منیزیم نیست. سبزیجات تیره برگ دار و همچنین آجیل، دانه‌ها، ماهی، لوبیای سویا و آووکادو نیز همگی غنی از این ماده معدنی هستند. تیلور نیو هاوس، یک متخصص تغذیه رسمی در دانشکده بهداشت عمومی تگزاس می‌گوید: «اما ما معمولا هوس این مواد غذایی را نمی‌کنیم چون آن‌ها فاقد قند و کافئین هستند».

علاقه شدید شما به شکلات ممکن است به دلیل کمبود ویتامین‌های B نیز باشد، چون چیزهای شیرین باعث بهبود سریع خلق و خو می‌شوند. نیوهاوس می‌گوید: «ویتامین‌های گروه B، نقش عمده‌ای در تمام فرایندهای سلولی بدن ما ایفا می‌کنند، از جمله تولید انرژی. هنگامیکه ما شکلات مصرف می‌کنیم، قند و کافئین دریافت می‌کنیم و سطوح دوپامین در مغز ما شروع به بالا رفتن می‌کند، ما احساس خوبی پیدا می‌کنیم و افزایش در سطوح گلوکزمان خواهیم داشت که باعث می‌شود احساس کنیم انرژی بیشتری داریم».

سیب زمینی سرخ کرده

می‌تواند کمبود امگا ۳ باشد.

اشتیاق شما به خوردن چربی‌ها ممکن است به این معنا باشد که بدن شما دچار کمبود امگا ۳ است و سیب زمینی سرخ کرده قطعا گل سرسبد چربی هاست. گزینه‌های بهتر؟ نیوهاوس می‌گوید: «منابع سالم چربی مانند سالمون، آووکادو، آجیل و دانه‌ها و روغن زیتون».

حرف آخر: اگر هوس‌های غذایی خارج از کنترل پیدا کرده‌اید، با پزشکتان صحبت کنید. نیوهاوس می‌گوید: «هرگز فقط یک نشانه برای  یک کمبود وجود ندارد. شما بدنتان را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید. اگر فکر می‌کنید اتفاق غیر معمولی در جریان است، یک قرار ملاقات با پزشکتان بگذارید».

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید