در این مقاله با تغییرات بدن مادر و جنین در هفته بیست و پنجم بارداری آشنا می شوید.

 

وضعیت جنین

او به زودی کمی بافت چربی می آورد و قیافه باریک و نحیف او تغییر خواهد کرد، پوست نسبتا چروکیده او صاف می شود و شباهت او به یک نوزاد کامل بیشتر و بیشتر خواهد شد. احتمالا اکنون می توان موهای او را دید که هم رنگ و هم حالت گرفته اند، هر چند که رنگ و حالت موهای او ممکن است بعد از تولد تغییر کنند. او به خوبی میشنود که شما چه می‌گوید و چه کار میکنید. دستگاه تنفسی او همچنان در حال تکامل است. سوراخ های بینی او از هم باز شده‌اند و می‌تواند نفس بکشد. 

وضعیت مادر

شما ممکن است دیگر قادر نباشید که به زیبایی و متانت گذشته راه بروید. ادامه دادن به ورزش برای شما خوب است اما هر وقت احساس کردید که خیلی خسته شده اید ورزش نکنید. همچنین اگر احساس درد، کوفتگی بدن، سرگیجه یا غش کردید، یا زمانی که نفس کم آوردید بلافاصله ورزش را متوقف کنید. برای مدت طولانی به پشت دراز نکشید و از انجام حرکتهای ورزشی که ممکن است تعادل شما را به هم بزند خودداری کنید. مقادیر زیادی آب بنوشید، قبل از ورزش گرم کردن و بعد از آن خنک کردن را فراموش نکنید. مشکلات دیگری هم گریبان شما را گرفته است. کمردردهای بارداری جزئی از این مشکلات است. از علت‌های این بیماری اضافه وزن، تغییر مرکز ثقل بدن (وقتی رحمتان بزرگ‌تر می‌شود، مرکز ثقل بدن شما به سمت جلو تغییر می‌کند.)، نرم شدن رباط‌های عضلانی جهت زایمان و افزایش ترشح هورمون‌های بارداری (پروژسترون و ریلاکسین ) است.

 

شکل ظاهری شما در این هفته

مراقبت های بارداری

چند راهکار در زنان بروز کمردردهای بارداری می تواند این درد را کاهش دهد:

  1. تمام طول دوران بارداری خود از کفش های طبی مناسب استفاده کنید. کفش‌هایی با پاشنه‌های کوتاه به همراه حفظ قوس داخل پا (کفی مناسب) انتخاب کنند تا فشار وارد شده بر پاها و ستون فقرات حین راه رفتن کم شود و مشکلات ناشی از اضافه وزن مادر، به ستون فقرات او آسیبی نزند.
  2. بهتر است اشیاء سنگین را از زمین بلند نکنید یا اگر هنگام بلند کردن چیزی احساس سنگینی کردید، فورا آنرا رها کنید.
  3. در نشستن‌های طولانی لازم است یک صندلی انتخاب کنید که بدن شما را حمایت کند یا بالشی برای پشتیبانی از کمر خود در ناحیه کمری صندلی قرار داده و ستون مهره‌های خود را کشیده و راست قرار دهید.
  4. اگر کمردردتان شدید شد، سعی کنید با استفاده از کمپرس سرد و گرم در قسمت کمر به طور متناوب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باعث کاهش فشار عضلانی و ورم شوید (در مورد استفاده از این روش با پزشک خود مشورت کنید). شما می‌توانید ببینید که آیا حرارت سبب بهبود کمردرد شما می‌شود یا بسته‌های یخ

 

 تغذیه 

کلسیم به رشد کودک شما و قدرت بدنی مادر، کمک می‌کند

مطمئن باشید که با مصرف بیشتر مواد سرشار از کلسیم، کودک شما هر روزه قوی‌تر می‌شود. اگر مصرف کلسیم‌‌تان کم است، ممکن است کودک شما در آینده به پوکی استخوان مبتلا شود. بنابراین از مصرف کلسیم کافی اطمینان حاصل کنید.برای این منظور ۳ یا تعداد بیشتری از مواد زیر را روزانه در برنامه غذایی خود بگنجانید.

  • ۱ فنجان شیر کم چرب یا بدون چرب
  • ۱ فنجان ماست کم چرب
  • ¼ فنجان پنیر رنده شده کم چرب
  • ۱تا ½ فنجان کلم چینی
  • ۱ فنجان آب پرتقال سرشار از کلسیم
  • ۱ فنجان شیر سویا سرشار از کلسیم و ویتامین دی
  • ۱ فنجان سوپ شیر

 

تغییرات بدن نی نی خود را در هفته بیست و پنجم بارداری مشاهده نمایید.

نی نی شما در حال دریافت چربی بدن و چاق شدن است. بنابراین در این روزها او بیشتر شبیه به نوزاد می شود.

 

موهای نی نی شما الان دارای رنگ و بافت خاصی است که البته امکان تغییر آن در بعد از تولد وجود دارد.

 

نی نی شما در هفته بیست و پنجم

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید