در این مقاله با تغییرات بدن مادر و جنین در هفته هجدهم بارداری آشنا می شوید.

 

وضعیت جنین

او مشغول خم کردن دستها و پاهایش است و شما به تدریج این حرکات را بیشتر و بیشتر احساس خواهید کرد. رگهای خونی او را می توان از زیر پوست نازک و شفافش دید و گوشهای او اکنون در مکان نهایی خود قرار دارند و بخشهای بیرونی گوشهای او نیز پیدا هستند. دور اعصاب او با میلین (که یک پوشش محافظ از جنس چربی است) در حال پوشیده شدن است و این فرآیند تا یکسال پس از تولد او نیز ادامه خواهد یافت. اگر کودک شما دختر است رحم و لوله های فالوپ او شکل گرفته و در محل نهایی خود قرار دارند. اگر کودک شما پسر است اندامهای جنسی او قابل مشاهده هستند هر چند ممکن است در سونوگرافی دیده نشوند.

وضعیت مادر

تغییرات بسیاری زیادی در سیستم قلبی- عروقی شما در حال اتفاق افتادن است و در سه ماهه دوم احتمالا فشار خون شما کمتر از معمول خواهد بود. در صورتی که در حالت خوابیده یا نشسته قرار دارید به سرعت بلند نشوید زیرا ممکن است دچار سرگیجه شوید. توصیه می شود که در ۶ ماه آخر بارداری به طرف چپ بخوابید زیرا خوابیدن به پشت باعث می شود رحم شما به استخوان لگن فشار آورده (مخصوصا به سیاهرگ بزرگ تحتانی که مسوولیت بازگرداندن خون از اندامهای تحتانی شما به قلب را بر عهده دارد) و اگر به سمت چپ بخوابید این فشار از بین می رود. یک بالش بین پاها یا زیر کفل یا پای خود قرار دهید تا راحت تر باشید.  زمان آن رسیده که خود را کم کم برای زندگی با کودکتان آماده کنید٬ با این حال این آماده سازی باید فراتر از تهیه لباس و آماده کردن اتاق او باشد. بهتر است از همین هفته به دنبال پزشک متخصص اطفال و مراکز خدمات درمانی برای کودکان باشید. از آنها وقت ملاقات بگیرید و درباره زمان های ویزیت و شرایط اورژانس اطلاعات کسب کنید همچنین بهتر است راجع به چگونگی معاینات آینده سوالاتی بپرسید.

 

شکل ظاهری شما در این هفته

علائم طبیعی درهفته هجدهم بارداری

دردکمر: ممکن است هورمونی به نام «ریلکسن» در بدن شما ترشح کند که بدن شما را سست و شل می‌کند و حالت ایستادن در شما به همین دلیل با مشکل روبه‌رو می‌شود و احساس درد در ناحیه کمر می‌کنید.

سرگیجه : هنگام دراز کشیدن هم چون رحم به آئورت و رگ‌های اصلی دیگر فشار می‌آورد، احتمال بروز سرگیجه وجود دارد. البته کم خونی هم ممکن است حالت سرگیجه به شما بدهد.

 

مراقبت های بارداری

بی‌خوابی یکی از عوارض دوران بارداری است که نباید نسبت به آن احساس نگرانی داشته باشید. گاه تحریکات، نگرانی و حرکت نوزاد و انقباضات رحمی می‌تواند موجب ایجاد این وضعیت شود.

  •  برای رفع این حالت نه از قرص‌های خواب‌آور استفاده کنید نه از داروهای گیاهی. به جای آن از دوش آب گرم، نوشیدن شیرگرم در هنگام خواب، خواندن کتاب و روش‌های شل و سبک‌سازی بدن استفاده کنید.
  • مصرف کافئین را کاهش دهید. مایعات را بیشتر در طول روز و کمتر در شب بنوشید.
  • در وضعیت خواب خود نیز تغییر ایجاد کنید. به پهلو دراز کشیده و بالشی زیرشکم و بالش دیگری را بین زانونتان قرار دهید.

 

تغذیه

همان طور که به سه ماه دوم بارداری خود نزدیک می‌شوید، از تغذیه سالم خود اطمینان حاصل کنید. ما در اینجا نکاتی را برای مصرف به شما یادآوری می‌کنیم:

  • ۳ فنجان از غذاهای سرشار از کلسیم مانند شیر کم چرب، ماست و پنیر
  • ۳ فنجان سبزیجات (حداقل ۲ فنجان آن باید حاوی مواد سرشار از فولات مانند کلم، بروکلی و اسفناج باشد.)
  • ۲ فنجان میوه‌هایی مانند سیب، گلابی و توت فرنگی
  • ۸ انس حبوبات مانند نان گندمی، جو دو سر یا برنج
  • ۶/۵ انس مواد پروتئین دار مانند گوشت گاو، سینه مرغ، بادام و عدس

 

تغییرات بدن نی نی شما در هفته هجدهم بارداری

گوش های نی نی شما در موقعیت اصلی خود می باشند و از سر به بیرون رشد کرده اند و حس شنوایی نی نی شما در حال توسعه می باشد.

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید