مقایسه تیپ های مختلف پژو ۲۰۶ : کدام مدل را بخریم؟
پژو ۲۰۶ (Peugeot 206) امسال، شمع پانزدهمین سال ورود خود به بازار ایران را فوت کرد. طی این مدت، مدل های مختلفی از این خودرویی با ظاهر زیبا و جوان پسند روانه بازار شده است و همین قضیه موجب آن شده که خریداران در هنگام خریداری سردرگم شوند.
در حال حاضر ۶ تیپ مختلف از کلاس هاچ بک پژو ۲۰۶ ، ۴ تیپ مربوط به مدل صندوقدار آن است و همچنین ۲ مدل دیگر نیز مربوط به نسخه مدرن شده آن، پژو ۲۰۷ خواهد بود.
قابل توجه است که در حال حاضر تیپ های ۱، ۳، ۴ و ۶ مدل هاچ بک این خودرو از رده تولید خارج شدهاند و اگر میخواهید یکی از آنها را خریداری کنید، باید مدل کارکردهای از آن را خریداری کنید.
در ابتدا، بد نیست بدانید که تعمیرکاران و بنگاههای فروش اتومبیل چه نظری بر روی این مدلها دارند. به طور کلی آنها بر این عقیدهاند که مدل های صندوقدار پژو ۲۰۶ دارای کیفیت بهتری نسبت به مدل های هاچ بک موجود در بازار هستند و مدل بهروز شده ۲۰۷ با تمام تغییراتی که در طراحی و داشبورد خود دیده است، ارزش خرید بالایی ندارد.
اگر علاقهمند به خرید مدلهای هاچ بک این خودرو هستید، تیپ های ۵ و ۲ به جهت شتاب مناسبتر و سهولت در تعمیر قطعات میتوانند ارزش بیشتری از خرید را داشته باشند.
در سمتی دیگر از میان مدل های ۲۰۶ صندوقدار SD، تیپ V8 با توجه به آپشنهایی بیشتر و البته از آن مهمتر کیفیت مونتاژ بهتر نسبت به سایر مدلها میتواند بهترین انتخاب از دیدگاه این افراد باشد. به عقیده این افراد، اگر علاقهمند به خرید مدل ۲۰۷ باشید نیز بهترین گزینهی پیش روی شما مدل مجهز به گیربکس دستی آن است؛ چرا که گیربکس اتوماتیک به کار رفته در پژو ۲۰۷ دقیقا همان گیربکس نسبتا ضعیف به کار رفته در تیپ ۶ مدل هاچ بک پژو ۲۰۶ است که دارای ایراداتی از جمله تولید صدای اضافی و ضربه زدن در دنده ۲ است.
پیش درآمد
اواخر سال ۱۹۹۸ میلادی شرکت پژو یک اتومبیل آپشنال و مدرن به نام ۲۰۶ را جایگزین نسل قبلی آن، یعنی پژو ۲۰۵ کرد. این اتومبیل نسبت به نسل قبل خود از بهبودهای طراحی فوقالعادهای برخوردار بود و یک اتومبیل کاملا عالی جوان پسند در زمان خود به حساب میآمد.
در کنار طراحی چشم نواز، این ارگونومی مناسب کابین، دینامیک حرکتی کمنقص، مصرف سوخت مناسب و همچنین تجهیز بودن به سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم برث مالتی پلکس بود که باعث شد در عرض ۱۰ سال، چیزی حدود ۵ میلیون خودرو پژو ۲۰۶ در سراسر جهان به فروش برسد. پژو در سال ۲۰۱۰ میلادی تولید این خودرو را متوفق کرد، اما پس از ۱۷ سال همچنان در کشورهایی از جمله ایران شاهد تولید آن هستیم.
در زیر بیشتر با مدل های قابل عرضه از این خودرو در کشورمان آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.
پژو ۲۰۶ هاچ بک
تیپ ۱
اوایل دهه ۸۰ هجری خورشیدی بود که چرخهای پژو ۲۰۶ خاک خیابانهای تهران را به خود دید. این اتومبیل در آن زمان، یکی از مدرنترین وسایل نقلیهای بود که در بازار خودرو میتوانستیم بیابیم. در مجموع ۱۲ هزار و ۲۱۷ دستگاه از این مدل خودرو در ایران به تولید رسید.
تیپ یک به واسطه یک فرمان دوشاخه، ساعت دیجیتالی روی داشبورد و همچنین سیستم صوتی قدیمی پشتیبانی کننده از کاست قابل شناسایی است؛ هرچند این روزها به لطف لوازم یدکی مختلف شما میتوانید ظاهر خودرو خود را به هر شکلی که میخواهید درآورید. این مدل از یک موتور TU3 با توان تولید ۷۵ اسب بخار و یک گیربکس ۵ سرعته دستی برخوردار است.
تیپ ۲
تیپ ۲ در حقیقت نسخهی بهبود یافته تیپ ۱ است. تیپ ۲ تقریبا مشابه تیپ ۳ بوده که از تجهیزات کمتری برخوردار است. سیستم برق این خودرو بر خلاف مدل اولیه ۲۰۶ مالتی پلکس است، اما همچنان آینههای کناری و شیشه بالابر پشتی دستی هستند.خوشبختانه از سال ۱۳۹۰ سیستم ترمز ABS نیز به این خودرو اضافه شد تا امنیت بیشتری را به خود ببیند.
تا سال ۱۳۹۰ تیپ ۲ پژو ۲۰۶ پرفروشترین مدل در بین تمامی مدلهای موجود در بازار بود، اما پس از آن تیپ ۵ این خودرو بود که جایگزین برادر ارزان قیمتتر خود شد. از نظر موتوری، این مدل نیز مشابه تیپ ۱ به یک موتور ۱.۴ لیتری TU3 با توان ۷۴ اسب بخار و یک گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز شده است.
تیب ۳
۲۰۶ تیپ ۳ را به نوعی میتوان نسخهی ضعیف شده تیپ ۵ دانست. این مدل اغلب تجهیزات تیپ ۵ را با خود یدک میکشد، اما همان موتور TU3 دو نسل پیشین همراه با همان گیربکس در زیر کاپوت آن قرار گرفته است.
زمانی که ۲۰۶ تیپ ۳ وارد بازار شد، همراه با یک سیستم تهویه مطبوع خودکار، گرم کن آینه برقی، دو کیسه هوا، سیستم های ترمز EBD و ABS، سیستم صوتی بهبود یافته کلاریون و غیره یکی از آپشنالترین اتومبیل های موجود در بازار بود که با قیمتی خوب روانه بازار شد.
تیپ ۴
در این مدل دیگر خبری از موتور TU3 نیست و این پیشرانه جای خودش را به یک موتور با حجم ۱.۶ لیتر و مدل TU5 داد. این موتور کاملا نسبت به TU3 متفاوت است و تولید توان بیشتر ۱۱۰ اسب بخار را خواهد داشت.
علاوه بر این، یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک به نام AI4 نیز در آن استفاده شده است. حدود ۲۰۰ اتومبیل ۲۰۶ تیپ ۴ نیز مستقیما از کمپانی پژو وارد بازار کشورمان شد که با ارائه برخی از ویژگیها مختص معلولین و جانبازان طراحی شده است.
تیپ ۵
محبوبترین مدل هاچ بک از بین تیپهای مختلف ۲۰۶، تیپ ۵ آن است. این مدل بهصرفهتر و آپشنالتر از تیپ های قبلی است و در اوایل عرضه یکی از بهترینهای بازار به حساب میآمد. یک موتور ۱.۶ لیتری TU5 با توان تولید ۱۱۰ اسب بخار، گیربکس ۵ سرعته دستی، ترمزهای ABS دیسکی ۴ کاناله و ارتفاعی کمتر در سیستم تعلیق همگی باعث شده است تا حتی امروزه روز هم تیپ ۵ پژو ۲۰۶ یکی از پرفروشترین اتومبیل های موجود در بازار ایران باشد.
تیپ ۶
شاید کمتر کسی فکرش را میکرد تیپ ۶ پژو ۲۰۶ از محبوبیت کمتری نسبت به تیپ ۵ برخوردار باشد. اتومبیلی با موتور ۱.۶ لیتری و گیربکس اتوماتیک به کار رفته در تیپ ۴ همراه با آپشنهای موجود در تیپ ۵.
ایران خودرو چندی بعد گیربکس این اتومبیل را عوض کرد و از یک گیربکس قدرتمندتر تیپ ترونیک بر روی آن استفاده کرد تا به فروش بیشتر آن کمک کند، اما این اتفاق رخ نداد و ضربههای وارده به بدنه خودرو در هنگان تعویض دنده باعث شد این تیپ به دل کاربرانش ننشیند.
پژو ۲۰۶ اس دی (صندوقدار)
از آن جایی که مدل هاچ بک پژو ۲۰۶ گزینه مناسبی برای مسافرت های یک خانواده نبود، بنابراین توسط بسیاری از خریداران ترد میشود و آنها علیرغم علاقه خود به این خودرو ناچارا به خرید یک سدان دیگر روی میآوردند.
از همین رو ایران خودرو با همکاری پژو فرانسه دست به عرضه اتومبیلی مبتنی بر پلتفرم اصلی خود پژو ۲۰۶ هاچ بک، اما مجهز به صندوق عقب کرد. اتومبیلی که در ابتدا «آریان» نامیده میشد، اما پس از مدتی به ۲۰۶ اس دی (۲۰۶ SD) تغییر نام یافت.
این اتومبیل با حضور در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در سال ۲۰۰۵ به جهانیان نیز معرفی شد. اتومبیلی که در دو مدل با موتورهای TU5 و TU3 تولید شده است. حتی مدل دوگانه سوز این خودرو نیز در بازار موجود است.
تعلیق پشتی این اتومبیل صندوقدار با تغییراتی همراه شد تا خریدار بتواند بار بیشتری را با خود به همراه داشته باشد و به طور کلی خودرو نسبت به مدل هاچ بک تحمل وزن بیشتری را داشته باشد.
فضای بار صندوق عقب این خودرو ۳۲۵ متر مکعب است. هرچند این صندوق در ابتدا به دلیل نامتعارف بودن با قسمت جلویی کمی غیرقابل درک بود، اما پس از مدتی به خوبی توانست خودش را به خریداران بقبولاند.
به اعتقاد برخی، مدل اس دی پژو ۲۰۶ سواری نرم تری را ارائه میکند و نسبت به مدل هاچ بک از کیفیت مونتاژ بهتری برخوردار است. در هر صورت، مدل V9 آپشنالترین و کاملترین مدل در بین این محصولات صندوقدار است.
پژو ۲۰۷i
پژو ۲۰۷ در واقع چه از نظر پلتفرم و چه از نظر مشخصات فنی دقیقا مشابه تیپ ۵ و تیپ ۶ پژو ۲۰۶ است. اما تغییرات ظاهری که با هدف هرچه مدرنتر کردن این اتومبیل انجام شده است، باعث شده تا به طور کلی نام این خودرو متفاوت باشد. اینک ۲۰۷ از نظر داخلی تفاوتهای زیادی را با مدل قبلی خود دارد تا کاربر بسته به سلیقه خود یکی از این پژوها را انتخاب کند.
از نظر بخش بیرونی نیز چراغها کمی متفاوتتر از قبل شدهاند، اما در اکثر مواقع نمیتوانیم تفاوت زیادی را بین ۲۰۷ و ۲۰۶ ببینیم.
سخن پایانی
بسیاری از کارشناسان معتدند از سال ۱۳۸۵ به بعد و با اعمال تحریمها بر ایران، شرکت خودروسازی ایران خودرو بسیاری از قطعاتی که ماهیتی فرانسوی داشتند را از برخی مدلهای ۲۰۶ که حاوی موتور TU3 هستند (بیشتر تیپ ۲ پژو ۲۰۶) حذف کرد و برخی از قطعات چینی و هندی را جایگزین آنها کرد که با توجه به هزینه کمتر، از کیفیت کمتری نیز برخوردار هستند.
این افراد همچنین ادعا میکنند بسیاری از مدلهای ارزان قیمت ۲۰۶ از تودوزیها و صندلیهایی با کیفیت پایین برخوردارند که اغلب این ایرادات در تیپ ۲ پژو ۲۰۶ به چشم میخورد. بسیاری از این صندلیها دارای ایراداتی هستند که باعث ایجاد صداهای تو ذوق زنندهای در داخل کابین خودرو میشوند.
هرچند در این بین، خود خریدار نیز باید اتومبیل خود را به تعمیرگاههای مجاز ببرد تا با مشکلاتی نظیر تعویض قطعات اصلی خودرو با قطعات نامرغوب و تقلبی مواجه نشود. همچنین خودروهای تولید سال ۹۵ به بعد ضعفهایی در جلو بندی دارند که گاها کاربران را به مشکلاتی دچار میکنند.
با تمام این تفاسیر صاحبان بنگاههای خودرو، پژو ۲۰۶ هاچ بک تیپ ۵ را بهترین گزینه برای فروش میدانند و پس از آن تیپ ۲ هاچ بک و مدل V8 اس دی را گزینههای مناسب از بین مدلهای مختلف پژو ۲۰۶ میدانند. در سمتی دیگر تعمیرکاران از نظر فنی در ابتدا V8 اس دی ، ۲۰۷ و سپس پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را بهترین گزینه برای خریداران میدانند.